lørdag 15. mai 2010

Dagens yndlingstema


Noen liker å skrive om blomster. Andre liker å skrive om bøker. Så har du de som liker å skrive om barna elller barnebarna sine, de som liker å skrive om biler, de som liker å skrive om naboens tre, om bussen som aldri kommer presis, om altfor høy lyd på kinoen, og om de som ikke tar hensyn til pendlerne som sover på bussen innover til Oslo om morgenen. Viktige saker alt sammen, tenker jeg, som er av den oppfatning at engasjement er viktigere enn likegyldighet.

Mitt yndlingstema er REGN. I dag i alle fall...

I gaten vår bor det to bergensere. Og hvem tror du som er ute og jobber i hagen når det regner? Helt riktig: Vi to bergenserne. Gjerne iført sydvest og regntøy. (Her vil nok Terje ha en innvending som går på at jeg ikke er overivrig på hagearbeid, men det har hendt i virkeligheten). For en gjennomsnittlig østlending er det helt uforståelig. Vi jobber ikke i hagen når det regner, gjør vi vel? Jo, en bergenser har, med mer eller mindre smerte, oppdaget at skal man gjøre noe i hagen, så må det gjøres uansett vær, for det er ingen garanti for at det ikke regner. Til og med på dager når det er meldt sol. Vi stoler ikke på værmeldinger, av prinsipp. Det har vist seg at vi gjør klokt i det.

Er det noe vi bergensere vet, er at blå og skyfri himmel ikke er en garanti for oppholdsvær resten av dagen. Derfor gikk jeg alltid med en paraply i sekken de første fem årene jeg bodde på Hønefoss. Så lang tid tok det meg å innse at at og annen sky på himmelen ikke behøvde å betyr regn, når du ikke befinner deg i Bergen, vel og merke. Jeg anser meg ikke for spesielt tungnem, men så langt satt det inne altså.

Bergensere tar eller solskinnsvær som en hyggelig overraskelse. Men blir det for mange fine dager, lengter vi tilbake til regn og tåke.
Det er stygt og mobbe, jeg vet det. Likevel, jeg innrømmer så gjerne at jeg mobber værsyke østlendinger med stor innlevelse og glede. Jeg smører tjukt på når jeg snakker om hvor godt jeg liker regn, og hvor stor glede jeg har av å gå ute mens det regner...

For selv om jeg ikke liker regn så godt som jeg kanskje prøver å innbille andre, syns jeg regnvær er flott. Jeg synes ikke det er så upraktisk som alle skal ha det til. Det er i hvert fall ikke noe jeg IKKE kan gjøre når det regner... Jo, forresten, det er vanskelig å sole seg når det regner. Og jeg ser poenget i at det er greit å male utendørs når det IKKE regner. Det jeg ikke liker, er kombinasjonen regn og stiv kuling fra nordvest. Men det som er så flott med vær, dårlig eller godt vær, er at det er veldig lite vi får gjort med det, selv om vi prøver så godt vi kan... Jeg gidder i hvert fall ikke bli sur om det er dårlig vær når det er så mye annet å bli sur for.

For å bevise at jeg liker regn, har jeg akkurat vært ute i hagen, ruslet litt rundt og slått fast at det vokser og gror der ute, og der er jo regn i en eller annen form, en veldig viktig ingrediens, ikke sant? Dessuten ble jeg våt mellom tærne... så det så.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar