onsdag 19. mai 2010

I greenkeepernes vold

Nå er det vår. Det er deilig det! Det blir lysere, varmere, ingen snømåking, ingen glatte veier. Man kan ta med seg kaffekoppen ut i hagen eller på terrassen og nyte freden og stillheten... Helt til nabo Olsen starter gressklipperen, sånn omtrent tre minutter etter at du har satt deg ut. Nå klippet nabo Olsen plenen sin på mandag. I dag er det onsdag, og det er litt vanskelig å se behovet for å klippe når det bare har gått to dager. Hadde det enda vært sånn at Olsen tok litt av plenen den ene dagen, og litt av plenen den andre dagen, for eksempel fordi helsen var litt skral... Men neida, hele plenen blir klippet hver gang,  og det er umulig å se forskjell foran og bak gressklipperen.














Visst er det flott med velstelte hager! Men når ikke et skudd får lov til å komme utenfor geledd på hekken, er det kanskje litt i overkant? Og er det nå nødvendig å kante plenen med saks for at alle gresstråene er nøyaktig like lange, under buskene?

Det er her den velkjente prestasjonsangsten driver meg til å betrakte min egen plen, som riktignok er grønn, takket være løvetann og mose. Og tungsinnet synker innover meg. Jeg ser for meg pjokken som luker i turnipsåkeren, og plenen min framstår som åttehundre mål, ikke åttehundre kvadratmeter...

Men da, i den mørkeste stund, kommer jeg over en brosjyre fra et eller annet hagesenter. Der har de løsningen for meg!!! Jippi! Det er noe som heter plenrens. En usedvanlig velegnet, intelligent sak man kan bruke for å fjerne uvedkommende vekster i plenen. Samtidig som den fjerner alt du ikke vil ha der, lar den gresstråene være i fred. Jeg vet at det er mye som er mulig, men kjenner at jeg ikke tror på det. Og skulle det, mot formodning, virke, er det sikkert så mettet med all slags manipulerte "fare for det biologiske mangfoldet" kjemikalier, at miljøforkjemperen i meg aldri ville orket å ha det på samvittigheten...

Jeg mangler en vesentlig ting for å opparbeide den perfekte velstelte hage; En gartner. Så da får det bli som det er, nemlig en naturhage med mange interessante vekster. Løvetann er jo velegnet til så mangt, hvis du er kanin, vel og merke. Og hva angår de overivrige, plenklippende naboene. Det finnes jo hørselvern...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar